Εκτύπωση

Μακροπροληπτικά μέτρα που λαμβάνονται δυνάμει των διατάξεων του άρθρου 458 του CRR


Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 3(1) του περί Μακροπροληπτικής Εποπτείας των Ιδρυμάτων Νόμου, 6(I) 2015, η ΚΤΚ είναι η αρμόδια αρχή της Κύπρου για την εφαρμογή του άρθρου 458 του Κανονισμού της ΕΕ για τις Κεφαλαιακές Απαιτήσεις (Capital Requirements RegulationCRR) στην Κύπρο.

Σύμφωνα με το άρθρο 458 του Κανονισμού της ΕΕ για τις Κεφαλαιακές Απαιτήσεις, η ΚΤΚ έχει την εξουσία για την εφαρμογή εθνικών μακροπροληπτικών μέτρων, εάν διαπιστώσει μεταβολές της έντασης του μακροπροληπτικού ή συστημικού κινδύνου του χρηματοπιστωτικού συστήματος και που ενδεχόμενα να έχει σοβαρές αρνητικές επιπτώσεις στο χρηματοπιστωτικό σύστημα και την πραγματική οικονομία.

Το άρθρο 458 του Κανονισμού της ΕΕ για τις Κεφαλαιακές Απαιτήσεις, δύναται να χρησιμοποιηθεί νοουμένου ότι η εθνική μακροπροληπτική αρχή αιτιολογήσει ότι τα υπόλοιπα μέτρα που ορίζονται στον Κανονισμό της ΕΕ για τις Κεφαλαιακές Απαιτήσεις και στην Οδηγία της ΕΕ για τις Κεφαλαιακές Απαιτήσεις (Capital Requirements DirectiveCRD) δεν είναι επαρκή για την αντιμετώπιση του συγκεκριμένου κινδύνου.

Αυτά τα εθνικά μακροπροληπτικά μέτρα, στοχεύουν στον μετριασμό των επιπτώσεων των μεταβολών της έντασης του κινδύνου και όσον αφορά:

α) το επίπεδο ιδίων κεφαλαίων που ορίζεται στο άρθρο 92 του Κανονισμού της ΕΕ για τις Κεφαλαιακές Απαιτήσεις

β) τις απαιτήσεις για μεγάλα χρηματοδοτικά ανοίγματα που ορίζονται στο άρθρο 392 και στα άρθρα 395 έως 403 του Κανονισμού της ΕΕ για τις Κεφαλαιακές Απαιτήσεις

γ) τις απαιτήσεις δημοσιοποίησης που ορίζονται στα άρθρα 431 έως 455 του Κανονισμού της ΕΕ για τις Κεφαλαιακές Απαιτήσεις

δ) το επίπεδο του αποθέματος ασφαλείας διατήρησης κεφαλαίου που προβλέπεται στο άρθρο 129 της Οδηγίας της ΕΕ για τις Κεφαλαιακές Απαιτήσεις

ε) τις απαιτήσεις ρευστότητας που καθορίζονται στο Έκτο Μέρος του Κανονισμού της ΕΕ για τις Κεφαλαιακές Απαιτήσεις

στ) τη στάθμιση κινδύνου με στόχο τις φούσκες κερδοσκοπίας στον τομέα των ακινήτων κατοικίας και των εμπορικών ακινήτων, ή

ζ) τα ανοίγματα εντός του χρηματοπιστωτικού τομέα.

Συγκεκριμένα, όταν η εθνική μακροπροληπτική αρχή διαπιστώσει τέτοιες μεταβολές της έντασης σε μια ή περισσότερες από τις πιο πάνω περιπτώσεις, η εθνική μακροπροληπτική αρχή υποβάλλει γνωστοποίηση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το Συμβούλιο της ΕΕ, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Συστημικού Κινδύνου και την Ευρωπαϊκή Αρχή Τραπεζών, με την οποία παρέχει πληροφορίες σε σχέση με το προτεινόμενο μακροπροληπτικό μέτρο που η εθνική μακροπροληπτική αρχή προτίθεται να λάβει.

Σημειώνεται ότι το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Συστημικού Κινδύνου και η Ευρωπαϊκή Αρχή Τραπεζών γνωμοδοτούν προς το Συμβούλιο της ΕΕ, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το ενδιαφερόμενο κράτος μέλος, εντός ενός μηνός από τη λήψη της γνωστοποίησης. Στη συνέχεια, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μπορεί εντός ενός μηνός, να προτείνει στο Συμβούλιο της ΕΕ, εκτελεστική πράξη για την απόρριψη του προτεινόμενου εθνικού μέτρου αν κρίνει ότι το μέτρο θα έχει αρνητικό αντίκτυπο. Ελλείψει πρότασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής εντός της περιόδου του ενός μηνός, το ενδιαφερόμενο κράτος μέλος μπορεί να προχωρήσει με το προτεινόμενο εθνικό μακροπροληπτικό μέτρο.

Σημειώνεται περαιτέρω ότι, πριν από τη λήψη οποιουδήποτε μακροπροληπτικού μέτρου από την ΚΤΚ, προηγείται διαβούλευση με την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, βάσει των διατάξεων του άρθρου 5 του Κανονισμού για τον Ενιαίο Εποπτικό Μηχανισμό. Σε περίπτωση που η ΕΚΤ έχει αντίρρηση, αναφέρει τους λόγους γραπτώς εντός πέντε εργάσιμων ημερών.

Το μακροπροληπτικό μέτρο που έλαβε η ΚΤΚ δυνάμει των διατάξεων του άρθρου 458 του Κανονισμού της ΕΕ για τις Κεφαλαιακές Απαιτήσεις, παρουσιάζεται στις Αποφάσεις μακροπροληπτικής πολιτικής.

 Εκτύπωση

Μακροπροληπτικά μέτρα που λαμβάνονται δυνάμει των διατάξεων του άρθρου 458 του CRR


Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 3(1) του περί Μακροπροληπτικής Εποπτείας των Ιδρυμάτων Νόμου, 6(I) 2015, η ΚΤΚ είναι η αρμόδια αρχή της Κύπρου για την εφαρμογή του άρθρου 458 του Κανονισμού της ΕΕ για τις Κεφαλαιακές Απαιτήσεις (Capital Requirements RegulationCRR) στην Κύπρο.

Σύμφωνα με το άρθρο 458 του Κανονισμού της ΕΕ για τις Κεφαλαιακές Απαιτήσεις, η ΚΤΚ έχει την εξουσία για την εφαρμογή εθνικών μακροπροληπτικών μέτρων, εάν διαπιστώσει μεταβολές της έντασης του μακροπροληπτικού ή συστημικού κινδύνου του χρηματοπιστωτικού συστήματος και που ενδεχόμενα να έχει σοβαρές αρνητικές επιπτώσεις στο χρηματοπιστωτικό σύστημα και την πραγματική οικονομία.

Το άρθρο 458 του Κανονισμού της ΕΕ για τις Κεφαλαιακές Απαιτήσεις, δύναται να χρησιμοποιηθεί νοουμένου ότι η εθνική μακροπροληπτική αρχή αιτιολογήσει ότι τα υπόλοιπα μέτρα που ορίζονται στον Κανονισμό της ΕΕ για τις Κεφαλαιακές Απαιτήσεις και στην Οδηγία της ΕΕ για τις Κεφαλαιακές Απαιτήσεις (Capital Requirements DirectiveCRD) δεν είναι επαρκή για την αντιμετώπιση του συγκεκριμένου κινδύνου.

Αυτά τα εθνικά μακροπροληπτικά μέτρα, στοχεύουν στον μετριασμό των επιπτώσεων των μεταβολών της έντασης του κινδύνου και όσον αφορά:

α) το επίπεδο ιδίων κεφαλαίων που ορίζεται στο άρθρο 92 του Κανονισμού της ΕΕ για τις Κεφαλαιακές Απαιτήσεις

β) τις απαιτήσεις για μεγάλα χρηματοδοτικά ανοίγματα που ορίζονται στο άρθρο 392 και στα άρθρα 395 έως 403 του Κανονισμού της ΕΕ για τις Κεφαλαιακές Απαιτήσεις

γ) τις απαιτήσεις δημοσιοποίησης που ορίζονται στα άρθρα 431 έως 455 του Κανονισμού της ΕΕ για τις Κεφαλαιακές Απαιτήσεις

δ) το επίπεδο του αποθέματος ασφαλείας διατήρησης κεφαλαίου που προβλέπεται στο άρθρο 129 της Οδηγίας της ΕΕ για τις Κεφαλαιακές Απαιτήσεις

ε) τις απαιτήσεις ρευστότητας που καθορίζονται στο Έκτο Μέρος του Κανονισμού της ΕΕ για τις Κεφαλαιακές Απαιτήσεις

στ) τη στάθμιση κινδύνου με στόχο τις φούσκες κερδοσκοπίας στον τομέα των ακινήτων κατοικίας και των εμπορικών ακινήτων, ή

ζ) τα ανοίγματα εντός του χρηματοπιστωτικού τομέα.

Συγκεκριμένα, όταν η εθνική μακροπροληπτική αρχή διαπιστώσει τέτοιες μεταβολές της έντασης σε μια ή περισσότερες από τις πιο πάνω περιπτώσεις, η εθνική μακροπροληπτική αρχή υποβάλλει γνωστοποίηση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το Συμβούλιο της ΕΕ, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Συστημικού Κινδύνου και την Ευρωπαϊκή Αρχή Τραπεζών, με την οποία παρέχει πληροφορίες σε σχέση με το προτεινόμενο μακροπροληπτικό μέτρο που η εθνική μακροπροληπτική αρχή προτίθεται να λάβει.

Σημειώνεται ότι το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Συστημικού Κινδύνου και η Ευρωπαϊκή Αρχή Τραπεζών γνωμοδοτούν προς το Συμβούλιο της ΕΕ, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το ενδιαφερόμενο κράτος μέλος, εντός ενός μηνός από τη λήψη της γνωστοποίησης. Στη συνέχεια, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μπορεί εντός ενός μηνός, να προτείνει στο Συμβούλιο της ΕΕ, εκτελεστική πράξη για την απόρριψη του προτεινόμενου εθνικού μέτρου αν κρίνει ότι το μέτρο θα έχει αρνητικό αντίκτυπο. Ελλείψει πρότασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής εντός της περιόδου του ενός μηνός, το ενδιαφερόμενο κράτος μέλος μπορεί να προχωρήσει με το προτεινόμενο εθνικό μακροπροληπτικό μέτρο.

Σημειώνεται περαιτέρω ότι, πριν από τη λήψη οποιουδήποτε μακροπροληπτικού μέτρου από την ΚΤΚ, προηγείται διαβούλευση με την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, βάσει των διατάξεων του άρθρου 5 του Κανονισμού για τον Ενιαίο Εποπτικό Μηχανισμό. Σε περίπτωση που η ΕΚΤ έχει αντίρρηση, αναφέρει τους λόγους γραπτώς εντός πέντε εργάσιμων ημερών.

Το μακροπροληπτικό μέτρο που έλαβε η ΚΤΚ δυνάμει των διατάξεων του άρθρου 458 του Κανονισμού της ΕΕ για τις Κεφαλαιακές Απαιτήσεις, παρουσιάζεται στις Αποφάσεις μακροπροληπτικής πολιτικής.